Historisk sus

Jeg skulle så gjerne visst hvilket liv de to tallerknene som jeg kjøpte for en uke siden har hatt. Før jeg fikk fatt i dem, har de hunget på veggen som pryd over sengegavelen til et eldre par !

Smultron

Jeg har nå sporet opp via Rörstrand museum, at serviset heter Smultron (N:Villjordbær) og ble produsert 1853-1860. Tenk det, de er over 150 år gamle! Den brune dekoreringen kalles flytende mulberry siden den er litt uklar i konturene. Dette oppnådde man ved å tilsette koksalt vid brenningen. Det var en dyrbar dekorasjonsmetode men samtidig veldig populær.

Bildet mitt lyver litt i det hvite syns jeg,i virkeligheten ser man tydelige krakeleringer og brune felt, ser at de er gamle, har vært med om mange måltider, men det gjør dem også så vakre. Så fine at de bare kan brukes til å pynte med på fineste bordet!

